vineri, 20 februarie 2015

Interviu cu scriitoarea Lina Moacă


În primul rând, spune-ne mai multe despre tine, despre pasiunile și obiceiurile tale?
Mă pasionează tot mai mult istoria, arheologia, tradițiile populare, orice despre cunoașterea trecutului(visez la un roman istoric). Îmi place cam tot ce ține de arta, încerc să-i înțeleg sensul, s-o pătrund. Aproape în fiecare zi ascult muzică, uneori chiar și dansez. Mă străduiesc să nu mă grăbesc să trăiesc, vreau să prind rădăcini în propria-mi piele. În ceea ce privește pasiunea pentru scris, a început ca un fel de terapie personală. O nevoie. Apoi, cu timpul am observat anumite schimbări interioare în bine și cam în asta sunt... Caut. Mă descopăr. Învăț. Mă transform... Scrisul e un mijloc incredibil de evoluție, de-a reflecta asupra sensului propriei existențe, a experiențelor, instinctelor, de-a împărtăși viziunea ta asupra lumii. Ei bine, să construiești povești în capul tău, care să ajungă să atingă inimi sau să formeze caractere, e cel mai minunat lucru.

Cum s-a schimbat viaţa ta de când ai publicat Oameni, îngeri şi demoni?
Cât timp am scris Oameni, îngeri și demoni viața mea s-a schimbat oarecum. Pot spune că am devenit un om mai profund, preocupat de nemurire. Moartea nu mă mai înspăimântă, nici veșnicia ei.  Desigur, de când s-a publicat cartea primesc mai multe e-mailuri, lumea îmi scrie. Interesant, uite așa: dăm din ce primim și primim din ce dăm.

De ce ai ales Editura Herg Benet?
Colecția Arven mi s-a părut cea mai potrivită pentru Oameni, îngeri și demoni (Mulțumesc, Herg Benet!).

Care sunt cărţile care consideri că au avut o influenţă decisivă pentru formarea ta ca om?
Cu certitudine, din fiecare carte citită învăț câte ceva. Universul mi se tot lărgește.  Între cele cu impact adânc în mine ar fi: Biblia, Dialogurile lui Platon, opera lui Mihai Eminescu, cărțile lui Constantin Noica, Jurnalul Fericirii de N. Steinhardt.

Care personaj îţi este cel mai drag dintre cele pe care le-ai creat?
Fără părtinire, toate îmi sunt dragi. Am trecut prin multe împreună.

Cât de mult te asemeni cu personajele din carte?
Destul de mult și nicicum. E dificil să spun în ce măsură, sunt anumite frământări, trăiri, particularități, de la mine și altele împrumutate. Se întâmplă ca anumiți oameni să mă inspire, într-un anume fel mă folosesc de emoția pe care mi-o transmit și încerc să experimentez o realitate paralelă. 



De ce ai ales genul fantasy?
În acel moment așa am simțit. Aveam nevoie de o putere supranaturală. Totuși, personajele mele fantastice sunt ancorate oarecum în istoria biblică.  În povestea mea, pomul cunoașterii binelui și răului este chiar Lucifer(Iluminatul). Astfel, prin alegerea primilor oameni de a-i gusta fructul(împerecherea cu el) inevitabil ADN-ul li se schimbă.  Personajul Eus(Cain) este tocmai fiul lui Lucifer, care bineînțeles îi va moșteni nemurirea, la fel ca și cei doi fii gemeni ai lui Eus, Willhelm și Willwolf și cei doi nepoți, Lilly și Willy.


Care este autorul tău peferat din literatura română? Dar din literatura universală?
Cea mai grea întrebare. Am foarte mulți autori preferați. Nu pot decât să aleg două nume de referință: Eminescu și Dostoievski.

Cui recomanzi Oameni, îngeri şi demoni?
Tuturor celor care iubesc lectura. În special celor care cred că iubirea poate schimba lumea. Iubindu-ne demonii avem șansa să-i cucerim.

Pregăteşti ceva în continuare Lina? La ce se pot aştepta fanii?
Da, sper, în curând să aflați mai multe. 

Consideri că autorii români sunt subapreciați?
Sunt un scriitor debutant, nu mă pot pronunța în acest aspect. Eu cred că în general cititorii știu să aprecieze după gust o carte bună. În momentul de față sunt și scriitori români care au succes.

Ai vreun mesaj pentru alţi scriitori care vor să-si vadă opera pe hartie de tipar?
Să nu-și piardă nicio clipă entuziasmul. Să citească mult.  Să viseze. De asemenea, perseverență, perseverență, perseverență.

Ce le-ai transmite tinerilor cititori ai acestui site şi totodată, ce le-ai transmite celor care ţi-au citit sau îţi vor citi romanul?
Vă mulțumesc pentru interes, încredere, susținere, reacțiile și gândurile bune. Dragi cititori, sper să am ocazia să vă întâlnesc personal. Până atunci, vă rog să-mi împărtășiți impresia produsă de lectură, felul cum ați simțit povestea mea. Îmi puteți scrie pe linamoaca@yahoo.com

0 comentarii :

Trimiteți un comentariu